Stress in het onderwijs
maak keuzes!

In het onderwijs wordt dagelijks gevraagd om een flexibele instelling: geen dag verloopt zoals gepland. De dynamische gang van zaken in een klas en de omgang met leerlingen, ouders en collega’s vraagt de vaardigheid om snel te kunnen schakelen en beslissingen te nemen.
De onvoorspelbaarheid; het niet weten hoe de dag gaat lopen en snel keuzes moeten maken maakt het werken in het onderwijs bijzonder, maar neemt ook werkdruk en stress met zich mee .

De hectiek, de omvang van takenpakket en de werkdruk in onderwijs wordt onverminderd als hoog ervaren. Het risico op uitval door burnout-klachten is groot: 19% van de leerkrachten heeft last van burnout-klachten.

Zelf heb ik 18 jaar in het onderwijs gewerkt: als leerkracht en coördinator. Ik weet uit ervaring hoe hectisch een baan in het onderwijs is. Uiteindelijk ben ik uit het onderwijs gestapt, mede door mijn gezondheid. Maar eigenlijk had ik het (vooral mijn laatste jaren in het onderwijs) veel te gek gemaakt. Ik had samen met mijn vaste duo altijd pittige, volle bovenbouw groepen, ik werkte 20 uur, maar had ook nog de taak als dalton coördinator. Te veel voor 20 uur: dat wist ik, maar ik maakte geen keuzes.

Eigenlijk wist ik best dat het te gek was en dat het niet kon, maar toch maakte ik steeds opnieuw de keus om door te gaan, om te laten zien dat het wel kon, om geen nee te zeggen, om geen zwakte te tonen.
De constante stroom van adrenaline en cortisol vond ik lekker: ik was op mijn best als ik het te druk had. Mijn lichaam heeft aan de noodrem getrokken en mij een heel duidelijk signaal afgegeven.
Ik werd gedwongen om andere keuzes te maken. Keuzes die beter zijn voor mij (en mijn omgeving).

Inmiddels ben ik van menig dat het onderwijs wordt overspoeld door allerlei zaken die afleiden van de belangrijkste taak van de leerkracht: lesgeven en kinderen helpen zich verder te ontwikkelen.
Maandelijks is er wel een minister of organisatie die roept dat er een probleem is en dat het opgelost moet worden op scholen. Even wat voorbeelden uit de afgelopen jaren: dode hoek-les, gezond eten les, blokfluit-les, meer bewegen les, burgerschaps-les, zingen van het Wilhelmus, levensbeschouwing……
Om gek van te worden en het leidt af van de kerntaak.
Hoe zorg je als leerkracht dat je je hoofd boven water houdt en niet ten onder gaat aan alle eisen die het moderne onderwijs stelt met alle toetsen, ouders en organisaties?

Het gaat om het maken van keuzes!
In eerste instantie voor jezelf als leerkracht en daarna met je collega’s en de directeur. Hiervoor is het nodig om inzicht te krijgen in je eigen handelen.
Geef grenzen aan en stel prioriteiten (ook als team). Stel vast wat er kan in de beschikbare tijd en laat de rest varen. Beter de kern goed doen, dan alles half en met veel stress.
Bovenal: geniet van het lesgeven….het contact met de leerlingen is fantastisch….ik mis het nog steeds!